22/07/2011

Présintâcion / Présentation

+ 100 advinias è walon

 

 

 

NB

djouwer aus-advinias  (devinettes – jouer aux devinettes)

(aussi : advina < adviner : deviner)

 

 

Po c’mincî ( Introduction)

 

“Advinî, advinwêre,

Ci qu’ i gn-a dins m’ tchètwêre,

Si tè l’ sés adviner,

C’ èst por twè d’mwin d’djuner. »

 

(Adv… (formulette) / Ce qu’il y a dans ma ruche, / Si tu peux le deviner, / C’est pour toi déjeuner demain.) (in : Lurquin, Dictionnaire de Fosses (manuscrit))

 

 

 

Fôrmulâcions (Formulations)

 

A

1 (Vos) dîrîz bin ?  ((Vous) diriez bien)

ou :  

2 (Vos-)advinerîz bin?  ((Vous) devineriez bien)

3 Advinî, advinwêre.  (suite de mots inventés pour dire : « Devinez. » (cf Lurquin)

4 Dijoz !    (Dis / Dites.)

 

B

S’ on n’ sét rèsponde (si on ne peut répondre) :

Dji done mi linwe au tchèt. / au tchin.  (Je donne ma langue au chat / au chien.)

23:54 Écrit par Johan Viroux | Lien permanent | Commentaires (0) |  Facebook |

1

1mindjîl'mwins'.jpg

23:49 Écrit par Johan Viroux | Lien permanent | Commentaires (0) |  Facebook |

1-9

1 È qué mwès ç' qui lès Bèljes mindjenut l' mwins’ ?

 

R. - Do mwès d' fèvri, pace qu' il èst pus coût.

 

(Quel mois les Belges mangent-ils le moins ?) (En février, parce qu’il est le plus court.)

 

2 Qué mau èst-ce qu' on n' saureûve atraper en Bèljike ?

 

R. - Li mau d'mér.

 

(Quelle  mal(adie) ne pourrait-on contracter en Belgique ?) (Du mal de mer.)

 

3 Qu' èst-ce qui rote todi su s' tièsse ?

 

R. - On clau di s'mèle.

 

(… marche toujours sur la tête ?) (Un clou de semelle.)

 

4 Qué bwèsson è-st-èle li pus fwate ?

 

R. - C' èst l' êwe : èle pwate lès batias.

 

(Quelle boisson est la plus forte ?) (L’eau : elle porte les bateaux.)

 

5 Qué bièsse qui r'chone li pus au leup ?

 

R. - Li leûpe (= li fumèle di leup).

 

(Quel  animal ressemble le plus au loup ?) (La louve.)

 

6 Qu' èst-ce qui s' pormwin.ne o corti sins quiter s' maujone?

 

R. - Li caracole.

 

(… se promène dans le jardin sans quitter sa maison ?) (L’escargot.)

 

7 Qu' èst-ce qui vôreûve awè seûlemint on-ouy ?

 

R. - L'aveûle.

 

(… voudrait avoir seulement un œil ?) (L’aveugle.)

 

8 Qu' èst-ce qui conèt totes lès langues sins l's-awè mauy apris ?

 

R. - Li rèspons (/ l' èco).

 

(… connaît … sans les avoir jamais appris ?) (L’ écho.)

 

9 Qwè-ce qui pwate li djin què l' pwate ?

 

R. - Li s'mèle do solé.

 

(… porte la personne qui le porte ?) (La semelle du soulier.)

 

10 Comint-ce qu' on pout scrîre rodje avou on nwâr crèyon ?

 

R. - È scrîjant l' mot « rodje ».

 

(Comment peut-on écrire rouge avec un crayon noir ? En écrivant le mot rouge.)

 

23:45 Écrit par Johan Viroux | Lien permanent | Commentaires (0) |  Facebook |